Milyen a jó vezető/ manager? Erős – gyenge kéz? Határozott kommunikáció vagy inkább barátságosabb hangvétel?
A napjainkban nagy hangsúlyt kell fektetni a változásokra. Folyamatosan más igények merülnek fel a vevőink által a legváltozatosabb határidőkkel. Azt gondolom, hogy egy vezető szerepet betöltő kollégának egy gyár életében az egyik legfontosabb vevője a csapat, akivel dolgozik. Tapasztalatom alapján rossz döntést és csapatot épít az a vezető, aki a kompetenciáit kizárólag egy gondolatmenetre (kommunikáció, meetingek, döntéshozatal) építi fel. Rengetek vezetővel találkoztam már karrierem során, aki erőből próbált meg irányítani, de akadt olyan is, aki inkább a túlzott baráti hangulatból próbált meg profitálni. Ekkor elkezdett az én vezetői énem is egy olyan irányba fejlődni, amely a változásokra épít, hiszen láttam az előző példákon keresztül, hogy egy vezetési stílus nem elég, nem működik.
Itt felmerül a gondolat, hogy mely vezetési hozzáállást képviseljük.?
Azt gondolom, hogy a mellékelt képet már mindenki látta minimum ezerszer.
A képpel az a problémám, hogy kvázi egy "fekete-fehér" képet mutat a helyes irányítási hozzáállásról. Véleményem szerint napjainkban ez egyáltalán nem ilyen egyszerű. A sport jelenik meg lelki szemeim előtt, amikor egy jól alkalmazkodó és irányító személyiségről gondolkodom. Sok sportot tudnék említeni, ahol a taktika nagyon fontos. Például nézzük meg a focit, talán azzal találkoztak eddig a legtöbben. Egy focimeccset el fogsz veszíteni, ha úgy futsz fel a pályára, kizárólagos elképzeléseid vannak a lépéseidről és nem alkalmazkodsz. Ha beleképzelem magam egy edző helyzetébe, aki meccskezdés után pontosan lejátszott forgatókönyv szerint szeretné megnyerni a meccset, veszteni fog. Az ok egyszerű, az ellenfél. Az ellenfél nem tökéletesen ugyan azon forgatókönyvet fogja követni.
Ez történik gyári környezetben is. Egy jó vezető fel tudja ismerni minden egyes nap azt, hogy milyen pályára lép. Amint belépek reggel a gyárba és elkezdek kontaktálni a kollégákkal, azonnal le kell tudnom olvasni az abban a pillanatban fennálló helyzetet. Ez meghatározza az elkövetkező minimum 4 órát. Milyen a kolléga(ák) hangulata? Milyen benyomást kapnak az előző napi termelés által? Stb. Ha ez a helyzetelemzés megtörtént, akkor elkezdhetjük összemosni a vállalat napi érdekét ezen helyzetfelismeréssel. Tehát lesz kolléga, akit igen is, mint főnöki kommunikációval kell kezelni ezen a napon, lesz kolléga, akit dicsérni kell, hogy más munkatárs kicsit irigy legyen és még jobban odategye magát aznap. Ez már részben erősen kapcsolódik a manipulációhoz.